Des de dilluns estic assistint a un estimulant curs a l’Europass Teacher Academy, a Florència, sobre aproximacions alternatives a l’educació. Fins ara ens hem centrat, especialment en el mètode Montessori, creat per la metgessa i pedagoga italiana Maria Montessori a inicis del segle XX. El curs és impartit per Davide Bassano, un jove psicòleg de la regió.
L'arribada a Florència va ser una mica accidentada. Per un retard del vol d'Alacant a Madrid, vaig estar a punt de perdre la connexió a Florència. Per sort, vaig arribar a temps, després d'una carrera a la terminal de Barajas. El meu equipatge no va correr tant i es va quedar 48 hores a Madrid. Això m'ha suposat algunes gestions amb la companyia aèria i fer algunes compres de roba i productes d'higiene personal.
Aquests entrebancs, tanmateix, no m'han impedit gaudir des del primer moment de la bellesa de la ciutat i des seus encants...
Dilluns, com he dit, començàrem el curs amb Davide. Després de fer-nos algunes recomanacions sobre els tours a la ciutat i l'excursió a la Toscana, incloses al curs, els assistents al curs ens presentàrem. Vaig començar jo, explicant l'interès que hi ha al nostre centre per reorientar el treball amb l'alumnat. Concretament vaig parlar sobre el treball que fem per millorar la convivència al centre i per la introducció de noves metodologies a l'aula. Des de la meua experiència, vaig parlar sobre el mètode socràtic.
Les meues dues companyes al curs, Myriam i Laura, parlaren sobre els seus centres, les experiències que allà hi fan i el seu interès en el curs com una oportunitat per a conèixer nous aspectes de l'educació.
El fet que siguem pocs al curs (quatre, comptant amb el professor) i que dos de nosaltres ens coneixem molt (Myriam és la meua muller i tots dos coneixem bé la realitat dels nostres respectius centres) ens està permetent analitzar en profunditat molts aspectes rellevants a la vida pràctica dels nostres centres, amb les orientacions de Davide.
Principalment hem estat treballant sobre estratègies per a crear a l'aula un ambient en què es propicie l'intercanvi d'informació i on tothom es trobe còmode per a expressar-se lliurement. Davide subratlla tothora la importància d'aquest ambient i de la lliure exploració com a principis afavoridors de l'autoconfiança de l'alumnat.
Cada dia hem fet activitats senzilles orientades a estimular l'atenció, l'experimentació i el descobriment, com a fonaments de l'autoconfiança, el pensament crític i la creativitat.
Demà, pel que sembla, començarem amb l'acostament a la pedagogia de l'artista italià Bruno Munari, creador del laboratori experimental per a xiquets i xiquetes anomenat "Jugar amb l'art.".
No hay comentarios:
Publicar un comentario